Høring - Plan 2606 Bussveien Stasjonsveien-Gauselvågen

 

Merknader til planforslaget sendes innen 03.01.2020 til By- og samfunnsplanlegging, som e-post til postmottak.bos@​​stavanger.kommune.no

 

 

Hinna Park as oversender med dette sine innspill på det utlagte saksmateriell.

Innledning

Bussveiprosjektet i Stavangerregionen er et viktig samferdselsprosjekt for å tilby et godt kollektivtilbud til ungdom, reisende i jobb og andre som ønsker eller har behov for et alternativ til bil. Hinna Park as vil åpenbart få en mye bedre kollektivløsning når bussveien står ferdig sommeren 2023 – for beboere og dem som jobber og ferdes i bydelen.

 

Viktige biter

1.     Busstilbudet – superknutepunktet

Det er utrolig viktig at logistikken rundt superknutepunktet Hinna Park gjøres riktig for alle grupper som ferdes i området – fotgjengere (obs mye skolebarn), syklister, bilister (inkl korttidsparkering), varelogistikk (inkl parkering ved leveranser), taxioppstilling, selvsagt buss og kobling mot tog. Man vil forvente mye trafikk fra alle disse gruppene – spesielt når bussveien til SUS/UIS er ferdig – og når man når utbyggingsmålet i Jåttåvågen med ca 12-14 tusen arbeidsplasser og ca 2500 boliger på området. Det er også betydelig utbygging i sonene rundt Hinna Park – som vil forsterke dette ytterligere.

2.     Løsninger

a.     Vest – ny rundkjøring og inn og ut (kapasitet)

Løsningen virker spennende og vil forhåpentligvis lage en god flyt fra alle armer/felt. Vi er allikevel skeptisk til at vi kun får et felt ut av Jåttåvågen hvor man risikerer stor oppstuing av biler som skal ut. Dagens to felt løsning ønskes videreført – i allefall på vestsiden av jernbanen hvor man antatt har plass.

b.     Gjennom Scenerommet

Scenerommet er områdets urbane gate – og kan godt bære preg av det. Her må alle brukerne finne sine arealer – og samhandling er nøkkelordet. Bussene skal gå gjennom – stoppe opp og ta med og levere passasjerer – og dra videre. Myke trafikanter skal dominere Scenerommet – og det må det legges til rette for. Det er ønskelig med så få barrierer som mulig – og at bussene kjører over et sted med mennesker – ikke at menneskene må gå over bussveien/veien. Det er også svært ønskelig å samtidig med utforming og bygging av bussveien – å se på muligheten for å bygge tak/vegg over/ved gang/sykkeltraseer – for enda bedre å ivareta dem som går og sykler i området, spesielt fra tog og buss. Man ser for seg en løsning med en vegg og tak i en omvendt L. Dette vil være med på å senke terskelen for å velge kollektivt i en region med mye vind og nedbør. Det vil også «spare» utrykning for brøyting i vintersesongen.

c.     Inn og ut fra kjøpesenteret (1)

Et av de virkelig alvorlige punktene i forslaget er å finne den rette løsningen for adkomst til kjøpesenteret. Handelen her bærer fortsatt preg av at adkomsten ikke er «lett» - noe som gjør at mye av handelen gjøres andre steder. Det er derfor kritisk at man ikke forverrer dette ved å velge rådmannens alternativ hvor vi flytter innkjøringen til parkeringskjelleren til «baksiden» / sørsiden av stadion – hvor man lager en ny innkjøring til p-kjeller. Veivesenets alternativ er noenlunde som det vi har i dag – med den noe mer komplisert veiløsning på fremsiden av senteret. Veivesenet har lyttet til dem som driver handel her og kommet frem med et alternativ som vil kunne fungere – og det berømmes at man har lyttet til de handelsdrivende.

d.     Inn og ut fra kjøpesenteret (2)

På eget initiativ har Gårdeierne i Jåttåvågen fått Norconsult til å se om det finnes andre løsninger som kan være mulige. Det ble presentert 4 alternativer – hvor man fant ut at et av dem kunne være et «kompromi» mellom veivesenets forslag og rådmannes forslag. Dette ble fremlagt for AU-KBU og kom med som en del av saken og følger denne som et alternativ. Dette vil være et godt alternativ for området – gitt at det er gjennomførbart teknisk – noe man må se på i forhold til ledningsanlegg i grunn og kjellerkonstruksjonen. Man har anledning til å «kappe» litt mer areal av festplassen for å sikre at det er god nok plass for de andre trafikkgruppene – spesielt de myke. Dette er mulig – og vil være en god løsning for Scenerommet og for de handlende. Velger man rådmannes forslag frykter man virkelig for kjøpesenterets eksistens. Man forutsetter selvsagt at kostnadene med dette blir en del av prosjektkostnadene.

Under er Norconsults forslag på vegne av Gårdeierne.

e.     Korttidsplasser

Man må forsøke å tilrettelegge for et økt antall korttidsplasser i området. Det finnes mange kjøpe og hente baserte virksomheter som vil være avhengige av at man kan stoppe for å hente mat og varer. Her må man være så smarte som mulig innenfor planens muligheter.

f.      Løsning for Taxi-oppstilling

Man har i dag store utfordringer med å plassere ventende taxier i området. Her må man forsøke å tilrettelegge for ventende taxier – da til og fra Hinna Park er den beste sonen i regionen. Håper man kan finne en god løsning for taxinæringen som også er viktig at virker som man ønsker. Dagens uholdbare løsning er venting i veibanen – noe som skaper mange farlige trafikksituasjoner og irritasjon i området.

3.     Løsning i Nord

Man har sammen med grunneier i fase 2 jobbet frem en god løsning i dette området – som vi mener ser bra ut. Kan vurdere å få med noe overbygd fortau som man håper også kan gjøres i Scenerommet. Viktig også her å passe på at ikke bussveien blir en barriere som deler fase 2 i d to deler.

 

Som en ide – bør man også se på om man kan benytte området under bro til noe spennende – til verdi for dem som bor og er i området.

 

Sykkel- og gangveiløsningen fra Stasjonsveien/Hinnasvingene over ny bro blir en ny og utrolig god kobling mellom Jåttåvågen og Vaulenområdet.  Da blir Hinna Park og nærhet til sjøpromenader og aktivitetsområder mye bedre og det blir enklere å tryggere å ferdes i bydelen for spesielt mye trafikanter. 

4.     Byggeperioden – kritisk.

Det er utrolig viktig at man tar hensyn til dem som er i området i byggeperioden. Det er 5000-6000 arbeidsplasser – det er ca 750 boenheter og det er mye trafikk til og fra senteret. Denne logistikken må fungere også i byggeperioden. Det kunne vært en løsning og fått bygget bro i nord først – slik at mye av trafikken kunne gått der – men det er meld at blir vanskelig pga at man antar at alt må bygges parallelt grunnet dårlig med tid. Da mener vi at man må vurdere å bygge en midlertidig bro over jernbanen ved O2 (i grenselinjen mellom fase 1 og 2) – hvor man i alle fall kan lede personbiler og mindre kjøretøy. Et annet alternativ kan være å tilrettelegge for parkering på utsiden av området – og ha shuttle buss til og fra – men det er forbundet med en kostnad som prosjektet bør dekke. Det er stor frykt fra alle i området for hvordan en så lang byggeperiode kan ødelegge for handel og skape uholdbare situasjoner for alle til og fra.

5.     Smarte løsninger

a.     Tak/vegg for gående/syklende i Scenerommet

b.     Alternativ innkjørsel kjøpesenter fra festplassen (øst – løsn. Norconsult)

c.     Utnytte fylling under bro

d.     Gang og sykkelkoblingen via ny bro blir fantastisk.

e.     Se på mulig sted for bilpool/lading - i bildelingsordninger.

f.      Bysykler på stasjonsområde/stoppesteder.

6.     Uheldige forhold

a.     Utkjørsel med kun 1 felt – flaskehals.

b.     Innkjøring til kjøpesenteret – må ikke flyttes til baksiden.

c.     Korttidsplasser – viktig å få så mange som mulig i Scenerommet

d.     Taxi-holdeplass – stor nok.

e.     En inn og utkjøring til og fra Jåttåvågen er noe vi til stadighet blir utfordret på.

 

 

Gårdeierne i Hinna Park ønsker å bidra på alle vis for å finne gode løsninger sammen med Stavanger kommune og Statens veivesen. Vi er superpositive til å få bussveien gjennom Jåttåvågen – og ser frem til at den er ferdig i 2023. Det viktige for oss er at løsningene blir rett og at byggeperioden løses på en måte som ivaretar alle som er i området.

Vi stiller gjerne opp på møter og i prosesser for å bidra på alle vis.

 

På vegne av Gårdeierne 02.01.2020

 

 

Tore Andre Eide

Koordinator Gårdeierne – Daglig leder i Hinna Park as