Merknader til planforslaget sendes innen 03.01.2020
til By- og samfunnsplanlegging, som e-post til postmottak.bos@stavanger.kommune.no
Hinna Park as oversender med dette sine innspill på det
utlagte saksmateriell.
Innledning
Bussveiprosjektet i
Stavangerregionen er et viktig samferdselsprosjekt for å tilby et godt
kollektivtilbud til ungdom, reisende i jobb og andre som ønsker eller har behov
for et alternativ til bil. Hinna Park as vil åpenbart få en mye bedre
kollektivløsning når bussveien står ferdig sommeren 2023 – for beboere og dem
som jobber og ferdes i bydelen.
Viktige
biter
1. Busstilbudet
– superknutepunktet
Det er utrolig viktig at
logistikken rundt superknutepunktet Hinna Park gjøres riktig for alle grupper
som ferdes i området – fotgjengere (obs mye skolebarn), syklister, bilister (inkl korttidsparkering), varelogistikk (inkl
parkering ved leveranser), taxioppstilling, selvsagt buss og kobling mot tog.
Man vil forvente mye trafikk fra alle disse gruppene – spesielt når bussveien
til SUS/UIS er ferdig – og når man når utbyggingsmålet i Jåttåvågen
med ca 12-14 tusen arbeidsplasser og ca 2500 boliger på området. Det er også betydelig utbygging
i sonene rundt Hinna Park – som vil forsterke dette ytterligere.
2. Løsninger
a. Vest – ny
rundkjøring og inn og ut (kapasitet)
Løsningen virker spennende og vil
forhåpentligvis lage en god flyt fra alle armer/felt. Vi er allikevel skeptisk
til at vi kun får et felt ut av Jåttåvågen hvor man risikerer stor oppstuing av
biler som skal ut. Dagens to felt løsning ønskes videreført – i allefall på vestsiden av jernbanen hvor man antatt har
plass.
b. Gjennom
Scenerommet
Scenerommet er områdets urbane gate
– og kan godt bære preg av det. Her må alle brukerne finne sine arealer – og
samhandling er nøkkelordet. Bussene skal gå gjennom – stoppe opp og ta med og
levere passasjerer – og dra videre. Myke trafikanter skal dominere Scenerommet
– og det må det legges til rette for. Det er ønskelig med så få barrierer som
mulig – og at bussene kjører over et sted med mennesker – ikke at menneskene må
gå over bussveien/veien. Det er også svært ønskelig å samtidig med utforming og
bygging av bussveien – å se på muligheten for å bygge tak/vegg over/ved
gang/sykkeltraseer – for enda bedre å ivareta dem som går og sykler i området,
spesielt fra tog og buss. Man ser for seg en løsning med en vegg og tak i en
omvendt L. Dette vil være med på å senke terskelen for å velge kollektivt i en
region med mye vind og nedbør. Det vil også «spare» utrykning for brøyting i
vintersesongen.
c. Inn og ut
fra kjøpesenteret (1)
Et av de virkelig alvorlige
punktene i forslaget er å finne den rette løsningen for adkomst til
kjøpesenteret. Handelen her bærer fortsatt preg av at adkomsten ikke er «lett»
- noe som gjør at mye av handelen gjøres andre steder. Det er derfor kritisk at
man ikke forverrer dette ved å velge rådmannens alternativ hvor vi flytter
innkjøringen til parkeringskjelleren til «baksiden» / sørsiden av stadion –
hvor man lager en ny innkjøring til p-kjeller. Veivesenets alternativ er
noenlunde som det vi har i dag – med den noe mer komplisert veiløsning på
fremsiden av senteret. Veivesenet har lyttet til dem som driver handel her og
kommet frem med et alternativ som vil kunne fungere – og det berømmes at man
har lyttet til de handelsdrivende.
d. Inn og ut
fra kjøpesenteret (2)
På eget initiativ har Gårdeierne i
Jåttåvågen fått Norconsult til å se om det finnes andre løsninger som kan være
mulige. Det ble presentert 4 alternativer – hvor man fant ut at et av dem kunne
være et «kompromi» mellom veivesenets forslag og rådmannes forslag. Dette ble fremlagt for AU-KBU og kom med
som en del av saken og følger denne som et alternativ. Dette vil være et godt
alternativ for området – gitt at det er gjennomførbart teknisk – noe man må se
på i forhold til ledningsanlegg i grunn og kjellerkonstruksjonen. Man har
anledning til å «kappe» litt mer areal av festplassen for å sikre at det er god
nok plass for de andre trafikkgruppene – spesielt de myke. Dette er mulig – og
vil være en god løsning for Scenerommet og for de handlende. Velger man rådmannes forslag frykter man virkelig for kjøpesenterets
eksistens. Man forutsetter selvsagt at kostnadene med dette blir en del av
prosjektkostnadene.
Under er Norconsults forslag på
vegne av Gårdeierne.
e. Korttidsplasser
Man må forsøke å tilrettelegge for
et økt antall korttidsplasser i området. Det finnes mange kjøpe og hente
baserte virksomheter som vil være avhengige av at man kan stoppe for å hente
mat og varer. Her må man være så smarte som mulig innenfor planens muligheter.
f. Løsning for
Taxi-oppstilling
Man har i dag store utfordringer
med å plassere ventende taxier i området. Her må man forsøke å tilrettelegge
for ventende taxier – da til og fra Hinna Park er den beste sonen i regionen.
Håper man kan finne en god løsning for taxinæringen som også er viktig at
virker som man ønsker. Dagens uholdbare løsning er venting i veibanen – noe som
skaper mange farlige trafikksituasjoner og irritasjon i området.
3. Løsning i
Nord
Man har sammen med grunneier i fase
2 jobbet frem en god løsning i dette området – som vi mener ser bra ut. Kan
vurdere å få med noe overbygd fortau som man håper også kan gjøres i
Scenerommet. Viktig også her å passe på at ikke bussveien blir en barriere som
deler fase 2 i d to deler.
Som en ide – bør man også se på om
man kan benytte området under bro til noe spennende – til verdi for dem som bor
og er i området.
Sykkel- og gangveiløsningen fra
Stasjonsveien/Hinnasvingene over ny bro blir en ny og
utrolig god kobling mellom Jåttåvågen og Vaulenområdet. Da
blir Hinna Park og nærhet til sjøpromenader og aktivitetsområder mye bedre og
det blir enklere å tryggere å ferdes i bydelen for spesielt mye trafikanter.
4. Byggeperioden
– kritisk.
Det er utrolig viktig at man tar
hensyn til dem som er i området i byggeperioden. Det er 5000-6000 arbeidsplasser
– det er ca 750 boenheter og det er mye trafikk til
og fra senteret. Denne logistikken må fungere også i byggeperioden. Det kunne
vært en løsning og fått bygget bro i nord først – slik at mye av trafikken
kunne gått der – men det er meld at blir vanskelig pga
at man antar at alt må bygges parallelt grunnet dårlig med tid. Da mener vi at
man må vurdere å bygge en midlertidig bro over jernbanen ved O2 (i grenselinjen
mellom fase 1 og 2) – hvor man i alle fall kan lede personbiler og mindre kjøretøy.
Et annet alternativ kan være å tilrettelegge for parkering på utsiden av
området – og ha shuttle buss til og fra – men det er
forbundet med en kostnad som prosjektet bør dekke. Det er stor frykt fra alle i
området for hvordan en så lang byggeperiode kan ødelegge for handel og skape
uholdbare situasjoner for alle til og fra.
5. Smarte
løsninger
a. Tak/vegg
for gående/syklende i Scenerommet
b. Alternativ innkjørsel
kjøpesenter fra festplassen (øst – løsn. Norconsult)
c. Utnytte
fylling under bro
d. Gang og
sykkelkoblingen via ny bro blir fantastisk.
e. Se på mulig
sted for bilpool/lading - i
bildelingsordninger.
f. Bysykler på
stasjonsområde/stoppesteder.
6. Uheldige
forhold
a. Utkjørsel med
kun 1 felt – flaskehals.
b. Innkjøring
til kjøpesenteret – må ikke flyttes til baksiden.
c. Korttidsplasser
– viktig å få så mange som mulig i Scenerommet
d. Taxi-holdeplass
– stor nok.
e. En inn og
utkjøring til og fra Jåttåvågen er noe vi til stadighet blir utfordret på.
Gårdeierne i Hinna Park ønsker å
bidra på alle vis for å finne gode løsninger sammen med Stavanger kommune og
Statens veivesen. Vi er superpositive til å få bussveien gjennom Jåttåvågen –
og ser frem til at den er ferdig i 2023. Det viktige for oss er at løsningene
blir rett og at byggeperioden løses på en måte som ivaretar alle som er i
området.
Vi stiller gjerne opp på møter og i
prosesser for å bidra på alle vis.
På vegne av Gårdeierne 02.01.2020
Tore Andre Eide
Koordinator Gårdeierne – Daglig
leder i Hinna Park as