Flere hundre personer møtte da Rogaland fylkeskommune inviterte til folkefest i «karusellen» på Jåttå i strålende sol.

Foto: Øyvind Bjaanes

På sett og vis er det en sperreskål for hele prosjektet og en viktig milepæl at det nå er klart for å kjøre gjennom med trafikk. Før karusellen åpner for trafikk søndag kveld hadde entreprenørene fest for ansatt på fredag kveld, og søndag var det åpent for publikum.

Pølsene gikk fort unna Foto: Øyvind Bjaanes
Pølsekøen strakte seg til tider i flere felt. Foto: Øyvind Bjaanes

Knutepunktet berører beboere i hele Hinna og både store og små tok turen i finværet. Alle lot seg imponere av byggverket og konstruksjonen som skal gi en god flyt for både biler, busser , fotgjengere og syklister i krysset. Drøsen gikk mellom kjente i og utenfor de lange køene. For kø ble det, både til pølser, en tur opp i luften med sakseliften og gravemaskinsimulatoren for å flytte stein.

Gravemaskinsimulatoren så ut til å være favoritten Foto: Elin Kro
Sakseliften var populær Foto: Øyvind Bjaanes
Luftig svev Foto: Øyvind Bjaanes

Ansatte både fra byggherre og entreprenører i prosjektet gjennomførte arrangementet fra a-å og prosjektleder Per Ove Stokkeland i Rogaland fylkeskommune var imponert over oppmøte og stolt over å kunne vise frem resultater av flere års arbeid.

En viktig milepæl er nådd og alle berørte følger prosjektet nøye og gleder seg over fremgangen i prosjektet, men ser selvfølgelig frem til ferdigstillelse i 2025/26.

Foto: Øyvind Bjaanes