Søndag 1. september åpnes det for trafikk gjennom den store rundkjøringen under bakken, det såkalte «karusellkrysset». Det markerer vi med åpen dag for publikum samme dag kl 14-16.

Rogaland fylkeskommune som byggherre sammen med entreprenør Risa AS har nådd en stor milepæl i Bussveiprosjektet på Jåttå. Før vi åpner «karusellkrysset» for trafikk ønsker vi å markere denne milepælen ved å invitere grunneiere, naboer og andre interesserte til å komme å se hvor flott det er blitt.

Fra klokka 14.00 til 16.00 søndag 1. september er anleggsområdet ved «karusellkrysset» åpent for alle som vil ta turen og se. På folkefesten blir det konkurranser med premier, utstilling av maskiner og utstyr, mulighet for å prøvekjøre gravemaskinsimulator og informasjon om prosjektet. Det blir også servering av pølser og is så langt lageret rekker.

På grunn av trafikksituasjonen denne dagen og begrensede parkeringsmuligheter oppfordrer vi alle som kan til å ta kollektiv transport, sykle eller gå. De parkeringsplassene som er i området er først og fremst forbeholdt personer med funksjonsnedsettelser.

Her åpner vi for biltrafikk under bakken søndag 1. september

«Karusellkrysset» åpnes for trafikk

Den nye rundkjøringen under bakken (ved Jåtten videregående skole) åpnes senere på kvelden. Alle som benytter seg av veiene Boganesveien, Jåttåvågveien og Diagonalen skal fremover kjøre gjennom den nye, permanente rundkjøringen under bakken. Det vil bli ett kjørefelt i hver retning inn og ut av kulvertene med utvidelse til to kjørefelt inn og ut av rundkjøringen.

Når trafikken nå legges inn i kulverten, kan entreprenøren begynne med ferdigstilling av sideområdene og området over selve rundkjøringen.

Slik blir lokket over kulverten ved Jåtten videregående skole når Bussveien er ferdig bygget her.

Kommende milepæler i Bussvei-prosjektet på Jåttå/Hinna

I uke 39 blir kulverten i Hinnasvingene åpnet for trafikk som adkomst for eiendommer til og fra Hindalsveien.

I september 2024 vil bussbrua over jernbanen være ferdig støpt, men vil ikke bli satt i trafikk før hele prosjektet er ferdigstilt.

I november/desember 2024 åpnes kulverten i Hinnasvingene for allmenn trafikk og Gamleveien stenges for gjennomkjøring.

I årsskifte 2024/2025 skal bussene kunne kjøre på veien over rundkjøringen på Jåttå, slik at en sammenhengende kollektivtrase fra SUS til Jåttå skal kunne åpnes for ordinær busstrafikk.

Takk

Rogaland fylkeskommune vil benytte anledningen til å rette en stor takk for tålmodigheten som dere naboer, næringsdrivende og trafikanter viser under byggearbeidene i Jåttåvågen/Hinna.